فروشگاه اینترنتی خط تهران همراهفروشگاه اینترنتی سیم کارت لیاناتل

هرآنچه که در مورد خرید سیم کارت باید بدانیم

1399/12/06

پس از توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور در دو دهه اخیر و روی کار آمدن شرکت‌های خصوصی ارائه دهنده خدمات تلفن همراه، وضعیت رقابتی بازار باعث تسریع هر چه بیشتر رشد خدمات مربوطه در ایران گردید و در حال حاضر، اپراتورهای مختلفی در داخل کشور مشغول فعالیت هستند که هر یک از لحاظ کمی و کیفی، خدمات متفاوتی را به مشترکین خود ارائه می‌کنند. همین تفاوت خدمات نیز دلیل اصلی تشریح این مقاله خواهد بود؛ چرا که خرید سیم کارت همراه اول می‌تواند از جهات مختلفی با خرید سیم کارت ایرانسل و یا دیگر اپراتورها متفاوت باشد. بنابراین آنچه مهم است، این است که بدانیم برای چه هدفی قصد داریم اقدام به خرید سیم کارت کنیم و با توجه به همان اهداف نیز نوع سیم کارت مورد نظر را انتخاب نماییم. به علاوه لازم است تا درباره تعرفه‌ها، طرح‌ها، جشنواره‌ها و تنوع خدمات هر یک از اپراتورها نیز اطلاعات کسب کنیم. به طور کلی در این مقاله هر آنچه در مورد خرید سیم کارت باید بدانیم را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

 

علل خرید سیم کارت

 

چرا سیم کارت می‌خریم؟!

در نگاه اول، پاسخ ساده است! چون می‌خواهیم با استفاده از آن، به خدمات ارتباط بی سیم از راه دور دسترسی پیدا کنیم. البته این پاسخی صحیح و کامل است؛ اما موضوع آن است که هنگام خرید سیم کارت، هدف شما از داشتن آن نقش به‌سزایی خواهد داشت. به عنوان مثال چرا گاهی خرید سیم کارت رایتل بهترین گزینه برای شما و گاهی نیز خرید سیم کارت 0912 گزینه برتر خواهد بود؟ یا چرا خرید سیم کارت دائمی را به خرید سیم کارت اعتباری ترجیح می‌دهیم؟ طبیعتاً تفاوت اصلی در کاربرد سیم کارت است و پیش از هر چیز باید بدانید که هدف شما از خرید سیم کارت چیست. بیایید چند کاربرد مختلف سیم کارت را با یکدیگر بررسی نماییم:

 

اینفوگرافیک کاربرد سیم کارت در حوزه‌های مختلف

 

  • برای مکالمات روزمره

این یکی از متداول‌ترین حالات استفاده از سیم کارت است و معمولاً خرید فوری سیم کارت و بدون در نظر گرفتن شماره انجام می‌گیرد. این برای زمانی است که شما برای ارتباطات روزمره خود اعم از تماس تلفنی، پیامک و اینترنت و به طور کلی جهت ارتباط با اطرافیان خود، اقدام به خرید اینترنت خواهید کرد. در چنین شرایطی انتخاب نوع سیم کارت (اعتباری یا دائمی) بستگی به میل شخصی شما خواهد داشت و معیارهای شما برای انتخاب اپراتور نیز، میزان آنتن‌دهی در منطقه و تعرفه خدمات خواهد بود.

  • برای انجام تجارت

خرید سیم کارت برای انجام بیزنس کمی مهم‌تر و دقیق‌تر از حالت پیشین است. این زمانی است که شما نیازمند یک شماره بیزنسی هستید و سیم کارت مربوطه را تنها برای کار خود اختصاص خواهید داد. در این حالت، این شماره قرار است بر روی تمامی کارت‌های ویزیت، بروشورها و صفحات مجازی شما درج شود و وسیله ارتباط‌تان با مشتریان باشد. از این رو، پارامترهایی وجود خواهند داشت که باعث افزایش اعتبار شما در کسب و کارتان خواهد بود و همچنین، کارایی شماره را بیشتر خواهد کرد. از جمله دلایلی که خرید سیم کارت 0912 از اهمیت بالایی برخوردار است، این است که این پیش شماره در میان تمامی کسب و کارها از اعتبار بالاتری برخوردار است. همچنین رند بودن شماره‌ای که برای این کسب و کار در نظر دارید، باعث می‌شود این شماره سریع‌تر در ذهن مخاطبان شما ثبت شود و انتقال آن نیز آسان‌تر باشد.

 (برای مطالعه بیشتر در این زمینه، مقاله دلایل مهم برای خرید سیم کارت رند را مطالعه نمایید.)

  • برای دستگاه‌های پوز

بستر ارتباطی تمامی دستگاه‌های کارتخوان بی سیم، اینترنت سیم کارت است و تمامی این دستگاه‌ها دارای یک سیم کارت برای برقراری این ارتباط هستند. بنابراین یکی از اهداف خرید سیم کارت می‌تواند جهت استفاده در این دستگاه‌ها باشد. اگر قصد دارید برای دستگاه پوز خود سیم کارت خریداری نمایید، باید بدانید که نوع سیم کارت مناسب این دستگاه‌ها، سیم کارت دیتا است. سیم کارت دیتا سیم کارتی است که تنها برای برقراری ارتباط اینترنت و پیامک کاربرد دارد و امکان برقراری مکالمه با آن وجود نخواهد داشت. چنین سیم کارت‌هایی بهترین گزینه برای استفاده در دستگاه پوز بی سیم هستند.

  • برای ارتباطات درون سازمانی

گاهی مدیران یک شرکت، از سیم کارت و حتی گاهی تلفن‌های همراه مخصوص و متحدالشکل برای ارتباطات درون سازمانی خود استفاده می‌کنند. استفاده از سیم کارت شرکتی جهت استفاده در واحد پشتیبانی و مواردی از این دست، در بین شرکت‌های فعال بسیار رایج است. اگر هدف شما از خرید سیم کارت این چنین است، باید بدانید که اپراتورهای مختلف برای شما طرح‌های ویژه‌ای دارند که شما را به اهداف‌تان نزدیک می‌کند.

  • برای دزدگیرهای اماکن

شاید کمتر کسانی از این موضوع آگاه باشند که دزدگیرهای اماکن پیشرفته، امکان پذیرش سیم کارت را دارند. این دزدگیرها که در اکثر اماکن تجاری یا مسکونی نصب می‌شوند، می‌توانند در زمان غیبت شما در مکان خاص، کلیه حرکات را به وسیله سنسورهای حرکتی تحت نظر قرار داده و هر گونه حرکت مشکوک را به وسیله پیامک و یا تماس صوتی به شماره‌های تعیین شده گزارش نمایند. بهتر است برای این منظور به فکر خرید سیم کارت دائمی همراه اول باشید؛ چرا که در صورت بروز یک هشدار و عدم داشتن اعتبار سیم کارت اعتباری، امکان ناتوانی دستگاه در برقراری ارتباط وجود دارد که این قطعاً یک اتفاق خوب نخواهد بود.

  • برای مودم‌های اینترنت

مودم‌های اینترنت پر سرعت همراه، با شتابی شگفت انگیز در حال فراگیر شدن در جامعه هستند و سیم کارت‌هایی که درون این مودم‌ها قرار می‌گیرد، باید الزاماً از نوع نسل چهارم یا همان 4G بوده و بهتر هم هست که از نوع دیتا باشند. البته هنگام خرید مودم اینترنت پر سرعت در اغلب مواقع، سیم کارت نیز همراه با آن خریداری می‌شود.

 

مقایسعه تعرفه‌های سیم کارت همراه اول، ایرانسل و رایتل

 

مقایسه تعرفه اپراتورهای مختلف تلفن همراه

موضوع دیگری که ممکن است برای شما اهمیت داشته باشد، مسئله مقایسه تعرفه خدمات اپراتورهای مختلف است. از آنجایی که کلیه اپراتورها از آیین‌نامه‌ای واحد در ایران پیروی می‌کنند، تفاوت زیادی بین تعرفه‌های آنان وجو ندارد و به همین دلیل نیز این موضوع برای بسیاری از افراد (به‌خصوص کسانی که برای ارتباطات روزمره خود اقدام به خرید فوری سیم کارت می‌کنند) اهمیت چندانی ندارد. اما برای کسانی که با اهدافی خاص اقدام به خرید سیم کارت می‌کنند، ممکن است حتی کوچک‌ترین تفاوت در تعرفه‌ها نیز اهمیت داشته باشد. در واقع برای بسیاری، همین موضوع ممکن است تصمیم خرید سیم کارت همراه اول را به خرید سیم کارت ایرانسل تغییر دهد.

برای مقایسه دقیق تعرفه خدمات مختلف هر اپراتور، می‌توانید به سایت آن اپراتور مراجعه کنید و جداول مربوطه را مطالعه نمایید. اما این کار ممکن است کمی خارج از حوصله شما باشد و به همین جهت، در اینجا به طور مختصر، به مقایسه تعرفه خدمات مختلف هر اپراتور خواهیم پرداخت و تنها به گفتن تفاوت‌ها اکتفا خواهیم نمود.

  • مقایسه تعرفه مکالمه اپراتورهای اصلی

ارزان‌ترین تعرفه مکالمه در حال حاضر در اختیار رایتل است و پس از آن، همراه اول و ایرانسل به ترتیب در مقام دوم و سوم قرار دارند. در واقع ایرانسل بیش از تعرفه رسمی خود، برای رقابت در این زمینه به تنوع بسته‌های ویژه مکالمه خود اقتدا کرده است. رایتل در مکالمات درون شبکه خود 237 ریال (به ازای هر دقیقه) از همراه اول و 337 ریال از ایرانسل ارزان‌تر است. در مکالمات خارج از شبکه نیز اختلافی تقریباً 100 ریالی به ازای هر دقیقه مکالمه دیده می‌شود. بنابراین به نظر می‌آید که اگر شما مکالمات روزانه زیادی دارید، در صورت آنتن‌دهی قوی در منطقه مورد نظر، اپراتور رایتل برای خرید سیم کارت گزینه مناسبی برای شما باشد.

  • مقایسه تعرفه پیامک متنی اپراتورهای اصلی

اختلاف تعرفه پیامک در اپراتورها بسیار اندک است. در واقع رایتل در حد 1 ریال از ایرانسل و 10 ریال از همراه اول به ازای هر پیامک فارسی ارزان‌تر است. البته اگر شما پیامک انگلیسی به تعداد بالا ارسال می‌کنید، شاید این موضوع برای شما کمی با اهمیت‌تر باشد؛ چرا که رایتل به ازای هر پیامک انگلیسی 24 ریال از ایرانسل و 34 ریال از همراه اول ارزان‌تر است و این عدد ممکن است برای برخی در تیراژ بالای پیامک اهمیت داشته باشد.

  • مقایسه تعرفه تبادل اینترنت در اپراتورهای اصلی

تعرفه تبادل اینترنت همراه اول و ایرانسل کاملاً برابر و معادل 0.4 ریال به ازای هر کیلوبایت تبادل در سیم کارت‌های دائمی و 0.6 ریال به ازای هر کیلوبایت تبادل در سیم کارت‌های اعتباری است. (تعرفه اینترنت سایت‌های منتخب داخلی نیم‌بها محاسبه می‌شود.) اما رایتل در سیم کارت‌های دائمی خود به ازای هر کیلوبایت تبادل تنها 0.15 ریال برای مشترکین خود در نظر گرفته که در مقایسه با ایرانسل و همراه اول عددی کمتر است. البته در سیم کارت‌های اعتباری، تعرفه اینترنت رایتل نیز برابر با آن دو اپراتور دیگر است.

همانطور که مشاهده کردید، تفاوت چندانی میان تعرفه‌های مختلف وجود ندارد و تنها کسانی که برای مصارف خاص قصد خرید سیم کارت را دارند، ممکن است به این موضوع توجه کنند. نکته اصلی درباره تصمیم به خرید سیم کارت همراه اول و خرید سیم کارت رایتل یا خرید سیم کارت ایرانسل، در تنوع خدماتی است که در اختیار مشترکین خود قرار می‌دهند. به عنوان مثال ایرانسل متنوع‌ترین بسته‌های اینترنت، مکالمه و پیامک را برای مشترکین خود در نظر گرفته است و از این جهت می‌توان این اپراتور را سرآمد دانست. البته همراه اول نیز خدمات بسیار متنوعی برای این منظور دارد و می‌تواند به شکل دیگری برای مشترکین خود جذابیت ایجاد نماید. باید ببینید که بسته‌ها و خدمات کدام اپراتور با اهداف شما هم سویی بیشتری دارد و سپس اقدام به خرید سیم کارت نمایید. همچنین جشنواره‌ها و تخفیفات فصلی، خدمات آنلاین و اپلیکیشن پشتیبانی و مواردی از این دست نیز در آخر می‌توانند در تصمیم گیری شما تاثیر بگذارند.

 

بسته‌های اینترنت سیم کارت همراه اول، ایرانسل و رایتل

 

بسته‌های اینترنت و ترکیبی اپراتورهای اصلی سیم کارت

موضوع مهمی که بسیاری از افراد هنگام خرید سیم کارت در جستجوی آن هستند، تنوع بسته‌های اینترنت همراه و همچنین بسته‌های مکالمه و پیامک درون شبکه است که توسط هر اپراتوری ارائه می‌شود. خوشبختانه با راه اندازی سامانه‌های اختصاصی اپراتورها به صورت وب سایت و اپلیکیشن، امروزه دسترسی به خدمات ویژه این شرکت‌ها از هر زمان دیگری آسان‌تر شده است. به عنوان مثال، اپراتور همراه اول با راه اندازی نرم افزار «همراه من»، اپراتور ایرانسل با راه اندازی نرم افزار «ایرانسل من» و رایتل نیز با راه اندازی نرم افزار «رایتل من» در شکلی واحد و استاندارد، خدمات خود را به صورت آسان و سریع به مشترکین خود ارائه می‌دهند. در این نرم افزارها شما می‌توانید تمامی بسته‌های شگفت انگیز اینترنت و مکالمه را مشاهده کرده و بهترین بسته‌ها را برای خود خریداری نمایید. همچنین می‌توانید از طریق همین نرم افزارها، به دیگر خدمات ویژه اپراتورها و جشنواره‌ها و اخبار و اطلاعیه‌های آنان نیز دسترسی داشته باشید.

بسته‌های اینترنت همراه در ابتدا به صورت محدود و بدون تنوع ارائه می‌شدند؛ اما رفته رفته با روی کار آمدن نسل چهارم اینترنت همراه 4G و سپس اینترنت 4.5G و افزایش انتظار مشترکین از این بستر ارتباطی، بسته‌های اینترنتی نیز تنوع بیشتری یافتند. امروزه بسته‌های مختلف اینترنت همراه به صورت ساعتی، روزانه، سه روزه، هفتگی، ده روزه، سی روزه، شصت روزه، نود روزه و... موجود است که در هر یک از این گزینه‌ها، حجم‌های مختلفی به مشترکین پیشنهاد می‌شود. همچنین اپراتورهای خلاقی مانند ایرانسل، امکان ایجاد بسته شخصی به شکل دلخواه را نیز در نرم افزار خود قرار داده تا تنوع بسته‌های خود را به بی نهایت، ارتقا داده باشد.

از نظر تنوع موجود در بسته‌های اینترنت همراه و طرح‌های شگفت انگیز، ایرانسل همواره پیشتاز بوده و پس از آن، همراه اول در جایگاه دوم قرار دارد. رایتل و سیم کارت شاتل موبایل نیز از نظر تنوع در رتبه‌های سوم و چهارم قرار می‌گیرند. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که تنوع در بسته‌های اینترنت، ملاک قطعی برای خرید سیم کارت نیست و همانطور که پیش‌تر توضیح داده شد، شما باید معیارهای مختلفی را برای انتخاب اپراتور سیم کارت خود در نظر بگیرید.

 (برای راهنمایی جامع درباره چگونگی انتخاب اپراتور همراه، می‌توانید مقاله هنگام خرید سیم کارت چگونه بهترین اپراتور را برای خود بیابیم را مطالعه نمایید.)

همچنین این موضوع را در نظر داشته باشید که ممکن است اپراتوری مانند رایتل با کمترین تنوع بسته‌های اینترنت، همچنان بهترین گزینه برای شما باشد؛ چرا که بسته مقرون به صرفه و طرح ایده‌آل برای شما می‌تواند در میان همان تعداد محدود و مفید بسته‌ها نیز وجود داشته باشد. در ادامه این مقاله درباره روش‌های مختلف خرید سیم کارت و نحوه فعال سازی آن صحبت خواهیم کرد.

 

روش‌های خرید سیم کارت

 

روش‌های مختلف خرید سیم کارت

موضوع دیگری که دغدغه مشترک بسیاری از افراد است، آشنایی با تمامی ‌روش‌های خرید و فروش سیم کارت است. افرادی که قصد خرید سیم کارت اعتباری یا دائمی را دارند، به دنبال ساده‌ترین روش‌ها برای خرید آن هستند و به همین خاطر است که در این بخش از مقاله به این مطلب نیز خواهیم پرداخت. طبق آیین نامه اجرایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، هر فرد حقیقی می‌تواند با ارائه تصویر مدارک شناسایی رسمی خود تا سقف 10 سیم کارت به نام خود ثبت نام کند. البته این عدد برای شرکت‌ها و شخصیت‌های حقوقی نسبت به شرایط، می‌تواند بالاتر باشد.

بنابراین پیش نیاز اصلی برای خرید و فروش هر نوع سیم کارتی در سطح کشور، ارائه مدارک شناسایی معتبر است. اما فارغ از این موضوع، مسئله دیگری که در این پروسه اهمیت دارد، امکان خرید آنلاین سیم کارت است. به طور کلی شما برای خرید سیم کارت همراه اول، خرید سیم کارت ایرانسل و یا خرید سیم کارت رایتل می‌توانید به دفاتر نمایندگی هر یک از این اپراتورها در سراسر کشور مراجعه کنید. همچنین اغلب فروشگاه‌های تجهیزات ارتباطی نیز در زمینه فروش سیم کارت فعالیت دارند. به علاوه این‌ها، هر یک از اپراتورها راه‌هایی را برای خرید فوری سیم کارت و آسان در اختیار مشترکین خود قرار داده‌اند که به وسیله وب سایت، سامانه USSD و یا تلفن گویا انجام می‌گیرد.

به عنوان مثال برای خرید سیم کارت ایرانسل می‌توانید از تمامی راه‌های زیر اقدام نمایید:

  • اپلیکیشن «ایرانسل ‌من»
  • فروشگاه اینترنتی ایرانسل (وب سایت رسمی این شرکت)
  • شماره‌گیری #۵۵۵*
  • شماره‌گیری #۷*
  • تماس با 7۰۰ از خط ایرانسل و ۹۳77۰۰۰۰۰۰ از خطوط دیگر
  • کلیه مراکز مجاز فروش و خدمات ایرانسل در سراسر کشور

همچنین برای خرید سیم کارت همراه اول نیز می‌توانید از راه‌های زیر اقدام نمایید:

  • از طریق مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطی
  • از طریق مراجعه به مراکز تلفن ثابت (در تهران و البرز) و همچنین دفاتر امور مشترکین در سایر استان‌ها
  • تماس با سامانه اطلاع رسانی همراه اول 9990
  • تماس با تلفن گویای 444
  • از طریق اپلیکیشن «همراه من»

و برای خرید سیم کارت رایتل نیز روش‌های زیر وجود دارد:

  • از طریق سامانه رایتل من (وب سایت رسمی شرکت)
  • از طریق مراجعه به فروشگاه‌های رایتل
  • از طریق نمایندگان فروش شرکت رایتل

این‌ها تنها مثال‌هایی بودند که بدانیم روش‌های متعددی برای خرید سیم کارت وجود دارد. اما مسئله خرید و فروش سیم کارت در عمل، گسترده‌تر از این‌ها است. در ادامه درباره مزایای خرید و فروش سیم کارت در سامانه «سیم خان» صحبت خواهیم نمود.

 

بهترین روش خرید سیم کارت

 

بهترین روش خرید و فروش سیم کارت

 تا به اینجا درباره دغدغه‌های مشترک و پرسش‌های متداول افراد هنگام خرید سیم کارت صحبت کردیم و دانستیم که انتخاب هدف خرید سیم کارت، اولویت اول برای تعیین معیارهای دیگر انتخاب آن است. تجربه سال‌ها فعالیت ما در این زمینه، ما را به مرحله‌ای از تکامل رسانده که بتوانیم برای تمامی دغدغه‌های موجود در این زمینه راهکاری بیاندیشیم و تمامی این راهکارها را در مجموعه کاملی به نام سیم خان گرد هم آوریم. سیم خان، بزرگترین و جامع‌ترین بازار خرید و فروش سیم کارت است که به شما کمک می‌کند سیم کارت مورد نظر خود را در میان تمامی گزینه‌های موجود به سادگی انتخاب کنید و بدون نیاز به مراجعه به دفاتر نمایندگی، آن را خریداری نمایید. در واقع سیم خان بازاری برای فروشندگان و خریداران سیم کارت از سراسر ایران است که می‌تواند آن‌ها را به یکدیگر متصل کرده و فرآیند انجام کار را آسان نماید. در این بازار بزرگ، فروشندگان، نمایندگان و حتی مردم عادی قادر به ارائه سیم کارت‌های خود هستند و همه داوطلبین خرید سیم کارت نیز می‌توانند به کمک همین سامانه به تمامی گزینه‌های موجود در این بازار بزرگ دسترسی داشته باشند. به این ترتیب، انتخاب‌های شما هنگام خرید سیم کارت بسیار وسیع‌تر شده و احتمال خریدی موفق و راحت برای شما بسیار بالا خواهد رفت.

بسیاری از افراد در جستجوی خرید سیم کارت همراه اول ۰۹۱۲ هستند. همانطور که پیش‌تر درباره‌اش صحبت کردیم، خرید سیم کارت 0912 برای کسانی که قصد استفاده تجاری از سیم کارت را دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین منظور نیز گزینه‌های این پیش شماره همواره محدود و قیمت آن‌ها بالاست. خرید سیم کارت همراه اول با این پیش شماره محبوب از طریق سامانه سیم خان، گزینه‌های بسیار متنوعی را پیش روی شما قرار می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا بتوانید سیم کارت مورد نظر خود را با نازل‌ترین قیمت موجود در بازار خریداری نمایید.

فیلترهایی که سیم خان برای مشاهده و انتخاب سیم کارت طراحی کرده، بر اساس دغدغه‌های مشترک همه افرادی است که هنگام خرید آنلاین سیم کارت به آنان فکر می‌کنند. شما با استفاده از همین فیلترها می‌توانید به سرعت به گزینه مورد نظر خود دست یابید و این مهم را فراموش نکنید که شماره‌های موجود در سیم خان، گسترده‌تر از هر نمایندگی یا بازار موبایل برای شما خواهد بود.

 

روش فعال سازی سیم کارت

هنگامی که سیم کارتی را از هر یک از روش‌های ذکر شده در این مقاله خریداری نمودید، طبق دستورالعمل آیین نامه اجرایی باید با در اختیار داشتن مدارک شناسایی، به دفاتر نمایندگی رسمی اپراتورها مراجعه کرده و نسبت به فعال سازی سیم کارت خود اقدام نمایید. این سخت گیری به منظور پیشگیری از سوء استفاده‌هایی که ممکن است از نام و مشخصات شما اتفاق بیافتد، انجام می‌گیرد و باعث به حداقل رسیدن تخلفات مربوطه خواهد شد. به این ترتیب، هیچکس قادر نخواهد بود بدون اطلاع شما، با استفاده از مشخصات‌تان، سیم کارتی به نام شما خریداری کند و امکان سوء استفاده از این طریق از بین خواهد رفت.

هنگامی که سیم کارت منتخب خود را به صورت آسان و ارزان از سامانه سیم خان خریداری می‌کنید، پیامکی دریافت خواهید کرد که در آن، شماره خریداری شده به همراه کد فعال سازی اختصاصی شما ذکر می‌شود. پس از آن شما می‌توانید با مراجعه به یکی از نمایندگی‌های ذکر شده در سامانه سیم خان و ارائه اطلاعات موجود در پیامک به همراه مدارک شناسایی خود، اقدام به دریافت سیم کارت و فعال سازی آن نمایید.

(برای راهنمایی جامع درباره نحوه خرید آنلاین سیم کارت، می‌توانید صفحه راهنمای خرید آنلاین را مطالعه نمایید.)

 

فروش-سیم-کارت-رند-جعلی-ترفند-جدید-کلاهبرداران

فروش سیم کارت رند جعلی، ترفند جدید کلاهبرداران

قبلی
مدارک-لازم-برای-خرید-سیم-کارت-ایرانسل

مدارک لازم برای خرید سیم کارت ایرانسل

بعدی

ثبت امتیاز :

(1 امتیاز)