فروشگاه اینترنتی خط تهران همراهفروشگاه اینترنتی سیم کارت ماهانا همراه

از نقض حقوق شهروندی تا مشکلات دیگر و نگرانی درباره طرح صیانت مجلس

1400/05/03

اخیرا طرحی تحت عنوان "حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی" ارائه شده که مخالفت‌های زیادی درباره بندهای آن در فضای مجازی در جریان است.

 

محمدجعفر نعناکار کارشناس حقوق فناوری

 

محمدجعفر نعناکار، کارشناس حقوق فناوری این طور بیان می‌کند: این طرح مخالف با برنامه ششم توسعه است و حقوق شهروندی را تقض می‌کند. وی بر این باور است که این طرح شدیدا امنیتی است و فرضیات در نظر گرفته شده در این طرح با واقعیت جامعه همخوانی ندارد.

 

از طرف دیگر، یک پژوهشگر حقوق فناوری حدس می‌زد این طرح در مجلس به تصویب نخواهد رسید.

 

رضا ایازی معتقد است که با روی کار آمدن دولت جدید، این طرح تصویب نمی‌شود زیرا منجر به اعمال محدودیت در دولت و شورای عالی فضای مجازی می‌شود. از دیدگاه وی باید به ماهیت فناوری جدید نگاه کرد و اگر قابل تغییر است نباید با قانون با آن مقابله کرد.

 

رضا ایازی پژوهشگر حقوق فناوری

 

بلکه می‌توان با رگولاتوری به سراغ آن رفت. همچنین وی افزود:

شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای فناوری اطلاعات و تمام مواردی که در این طرح آورده شده، ذاتا نیاز به رگولاتوری درست دارند تا قانون‌گذاری.

 

قانون‌گذاری برای حریم خصوصی افراد و فعالیت در فضای مجازی در همه جای دنیا وجود دارد و کشورهایی مانند آمریکا و اروپا نیز دارای قوانین سفت و سختی برای این مسائل وضع کرده‌اند اما موضوعی که منجر به حساسیت در رابطه با این طرح در کشور گردیده، اشتباهات قانون‌گذار است که به دنبال برخورد سنتی با فضای مدرن است.

 

مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام‌رسان گپ در مصاحبه‌ای می‌گوید: پیش‌نویس طرح صیانت مجلس که در رابطه با فضای مجازی منتشر شده به ضرر پلتفرم‌های ایرانی خواهد بود.

 

 

مهدی انجیدنی مدیرعامل پیام‌رسان گپ

 

انجیدنی بر این باور است که اگر قانون‌گذاران کشورمان، قوانین کشورهای دیگر را مطالعه و بر اساس اصول و استانداردهای بین‌المللی اقدام به وضع قوانین جدید کنند؛ دیگر مشکلی به‌وجود نخواهد آمد.

 

همچنین لازم به ذکر است که استفاده از فیلترشکن در این طرح غیرمجاز نیست اما با این حال بسیاری از فعالان فضای مجازی برای مخالفت با این طرح کارزارهای مختلفی را تشکیل داده‌اند.

 

مصطفی امیری مدیرعامل و هم بنیان‌گذار زرین پال

 

مصطفی امیری، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار زرین پال نیز در این مورد ابراز نگرانی کرد و افزود:

یکی از مشکلات بزرگ طرح مجلس، اصرار به پیگیری آن از طریق اصل ۸۵ قانون اساسی است که به نوعی، یک درب پشتی قانونی به حساب می‌آید و می‌تواند شرایطی فراهم کند که این طرح بدون نیاز به رفتن به صحن علنی مجلس اجرایی شود. به عقیده او منطق روشنی پشت این تصمیم‌گیری وجود ندارد و همین عامل نگران‌کننده‌ای به شمار می‌آید.

 

پیش‌نویس طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

 

منبع: digiato.com

 

ثبت امتیاز :

(1 امتیاز)