فروشگاه اینترنتی خط تهران همراهفروشگاه اینترنتی سیم کارت ماهانا همراه

عدم محدودیت اینترنت زیر سایه همکاری ایران و چین

1400/01/16

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات گفت: سندی همکاری دو کشور ایران و چین که چندی پیش توسط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و وزیر امور خارجه چین به امضا رسید باعث اعمال محدودیت بر روی اینترنت نمی‌شود همچنین وی افزود: از اعمال تحریم‌های یک جانبه از سوی آمریکا جلوگیری می‌کنیم.

در 7 فروردین سال 1400، یک سند جامع همکاری میان ایران و چین به امضا رسید که مدت آن 25 سال است. هدف از امضای این سند، یک نقشه راه برای تحقق همکاری‌های کارا و راهبردی است. در این سند، به توسعه زیرساخت‌های مخابراتی و فناوری و خدمات این حوزه همچون موتورهای جستجو مانند گوگل، اپلیکیشن‌های ارتباطی مانند اینستاگرام و تلگرام و همچنین گوشی و لپ تاپ اشاره شده است.

بخش‌هایی از یک سند که در خرداد ماه سال گذشته در مطبوعات منتشر شد نشان داد که برخی از افراد درباره تاثیر همکاری با چین در محدود سازی اینترنت ایران ابراز نگرانی کردند. به همین علت، وزیر ارتباطات با حضور در اتاق گفت‌و‌گوی کلاب هاوس، اپلیکیشن صوتی؛ با دعوت از وزیر امور خارجه برای شرکت در این بحث و ارائه نظر در این باره اظهار نظر کرد.

محمدجواد آذری جهرمی در رابطه به اعمال محدودیت در اینترنت هم‌زمان با آغاز همکاری این دو کشور گفت: در تفاهم‌نامه چنین چیزی وجود ندارد. همکاری با چین به‌هیچ‌وجه تأثیری بر محدودسازی حوزه ارتباطات نمی‌گذارد و باعث رشد هم می‌شود؛ چراکه از اعمال تحریم‌های ظالمانه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات جلوگیری و نقش بازدارنده تحریم‌ها را ایفا می‌کند و می‌تواند باب توسعه فعالیت‌های را باز کند.

البته تفاهم بین ایران و چین هنوز سند و محور است و زمانی‌که تبدیل به قرارداد شود، جنبه الزام‌آور پیدا می‌کند و درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. درحال‌حاضر، صرفا دو طرف بیانیه‌ای داده‌اند که در عرصه ارتباطات و حوزه فضایی به همکاری علاقه‌مندند.

به‌گفته آذری جهرمی، همواره یکی از حوزه‌های تجاری بین ایران و چین مربوط به فناوری اطلاعات بوده است و شرکت‌های چینی ازجمله مجموعه‌های پیشرو در عرصه تکنولوژی‌های ارتباطی هستند. آذری جهرمی افزود در زمان اعمال سنگین‌ترین تحریم‌ها علیه ایران، شرکت‌های اروپایی ارتباطات خود را با ایران محدود کردند؛ درحالی‌که شرکت‌های چینی ارتباط با شرکت‌های ایرانی را حفظ و به خوبی پشتیبانی خوبی کردند.

به‌گفته وزیر ارتباطات، برخلاف محصولات ارتباطات و حوزه زیرساخت‌های اساسی، محصولات چینی در حوزه فناوری اطلاعات هنوز در ایران جا نیفتاده‌اند. آذری جهرمی به نقش پررنگ چین در دنیای ارتباطات امروز اشاره کرد و گفت:

در گذشته، تمامی وابستگی‌ها در حوزه فناوری‌های نیمه‌هادی به آمریکا بود؛ اما اکنون چین به سطحی از تکنولوژی رسیده که تمام قطعات موردنیاز در حوزه تکنولوژی را خودش تولید می‌کند و از محصولات شرکت‌های آمریکایی بی‌نیاز شده است. دعوای بسیار بزرگی در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ شکل گرفت که به حوزه نسل پنجم ارتباطات 5G مربوط بود. جنجال دیگر نیز حضور چینی‌ها در بازارهای جهانی بود که استقلال آن‌ها عملا حکمرانی آمریکا در عرصه ارتباطات را از بین برد و شرکت‌های چینی در یافتن بازارهای جدید و اداره بازار خودشان توانمند شدند.

همچنین جهرمی افزود: کشور چین همواره یکی از شرکای سنتی برای ایران در حوزه ارتباطات است که بیشترین همکاری‌های ایران و چین در حوزه ارتباطات در این همکاری به وجود آمده است. با توجه به مخالفت‌ها در دنیا درباره تک قطبی بودن اطلاعات در آمریکا، ایران به وسیله این همکاری و فضایی که به وجود آمده، بین شرکت‌های چینی و آمریکایی موازنه ایجاد کند.

بدین ترتیب قدرت و تعامل بیشتری به وجود می‌آید و از اعمال تحریم‌های یک جانبه نیز جلوگیری شود. همچنین در این باره گفت: «اگر زمانی آمریکایی‌ها تحریمی اعمال می‌کردند، تصور می‌کردند ایران آسیب جدی می‌بیند؛ اما اکنون این‌طور نیست.»

وزیر ارتباطات درباره همکاری ایران و چین در حوزه ماهواره نیز توضیح داد:

مسائل مربوط به حوزه فضایی نیز از محورهای این همکاری ‌است. آمریکا مدتی قبل سازمان فضایی، پژوهشگاه فضایی و پژوهشگاه هوافضا را یک‌جانبه تحریم کرده است. همکاری‌های ما همیشه با چین تنگاتنگ بوده و این تفاهم‌نامه فضایی به‌وجود می‌آورد که بازدارنده اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران باشد.

 

ثبت امتیاز :

(1 امتیاز)