فروشگاه اینترنتی خط تهران همراهفروشگاه اینترنتی سیم کارت لیاناتل

اپراتور مجازی چیست و تفاوت آن با اپراتور تلفن همراه چیست؟

1399/06/03

اپراتور مجازی چیست و تفاوت آن با اپراتور تلفن همراه چیست؟

 

اپراتور مجازی تلفن همراه برای اولین بار در دنیا درانگلستان سال 1999 بوجود آمد و تا کنون بیش از 950 اپراتور مجازی در دنیا فعالیت دارند و برای نخستین بار در سال 1393 بحث تولید و استفاده از اپراتورهای مجازی در کشورمان مطرح شد.

 

ممکن است در ابتدا راه اندازی اپراتوری که از خودش هیچ شبکه و زیرساختی نداشته باشد کمی مبهم باشد ، اما در 29 اسفند 1395 همزمان با روز زن اولین سری از سیم کارت های اپراتور مجازی در بازار عرضه شد.

 

 

اپراتور مجازی چیست و چگونه کار می کند؟

اپراتور مجازی در واقع نوعی اپراتور سیار است که از خود هیچ شبکه و زیرساخت فیزیکی ندارند، و این اپراتور اماکن ارسال داده یا مکالمه را ندارد از همین رو برای برقراری ارتباط موبایلی باید از یک اپراتور تلفن همراه دیگر کمک بگیرید.

 

درواقع اپراتورهای مجازی با بستن قرار داد با یک اپراتور تلفن همراه دیگر میتواند مشتری ،سرویس پشتیبانی، مرکز تماس، بسته ها و تعرفه نام تجاری و برند مخصوص به خود و دفاتر فروش خود را داشته باشد.

 

به زبان ساده تر اپراتورهای تلفن همراه میزبانی هستند برای اپراتورهای مجازی تا از طریق آنها به مشترکین خود خدمات بدهند.

 

 

اپراتورهای مجازی با اپراتورهای تلفن همراه چه تفاوتی دارند؟

 

با توجه به تعریف اپراتور مجازی این سوال برای افراد مطرح شود که چه نیازی به اپراتوری داریم که برای سرویس دهی هیچ شبکه زیرساختی ندارد و اپراتورهای اصلی باید  بخشی از شبکه زیرساخت و رادیویی خود را در اختیار اپراتورهای مجازی قرار دهند تا به نحوی همان خدمات را به مشتریان ارائه دهند؟

 

در واقع علت شکل گرفتن و هدف  اپراتور های مجازی می تواند ایجاد رقابت میان اپراتور های متعدد باشد که نتیجه آن افزایش رضایت مشترکین است، و اینکه  در دنیای امروز سرمایه گذاری در اپراتور های قدیمی شاید زیاد مورد توجه سرمایه گذاران نباشد و نمی توان به راحتی توجه شرکت های رقیب را جلب کرد.

 

چند نمونه از تفاوت های مهم اپراتورهای تلفن همراه و اپراتورهای مجازی

 تعرفه:

 به طور کلی  تعرفه های اپراتورهای مجازی با اپراتورهای تلفن همراه متفاوت است و اینکه تمامی تعرفه ها توسط قوانین رگولاتوری و توافق اپراتور اصلی  تعیین می شود اما هر کدام از اپراتورها تعرفه مخصوص به خود را دارند.

 

سرشماره های منحصر به فرد:

 یک اپراتور مجازی با آن که از زیرساخت های اپراتور اصلی استفاده می کند اما می تواند از سرشماره وپژه ایی استفاده کند، به عنوان مثال اپراتور مجازی طرف قرارداد با همراه اول به جای استفاده از پیش شماره 091 در شماره سیم‌کارت‌های خود از شماره مخصوص  خود که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی واگذار شده است استفاده کند.

 

 شبکه و زیرساخت:

همان طور که در ابتدا گفتیم اپراتورهای مجازی نمی توانند شبکه و زیرساخت منحصر خود را داشته باشند، بلکه باید با یک یا چند اپراتوراصلی مانند؛ ایرانسل، همراه اول و رایتل  قرار داد ببندند تا از زیر ساخت آن اپراتور برای خدمات دهی استفاده کنند.

 

برند تجاری:

اپراتورهای مجازی تلفن همراه برند تجاری خاصی خود را دارند و می‌توانند نام اپراتور یا اپراتورهای اصلی خود را در سایت یا تبلیغاتشان اعلام نکنند. این برند تجاری خاص به اپراتورهای مجازی استقلال می‌دهد.

 

عدم توسعه شبکه:

 یک اپراتور مجازی از آنجایی که شبکه و زیرساخت منحصر خود را ندارد  پس عملا نمی تواند شبکه خود را توسعه دهد مگر اینکه اپراتور اصلی برای توسعه شبکه اپراتور مجازی اقدادم کند و به همین دلیل اپراتور های مجازی باید قبل از قرار داد به توسعه فنی و جغرافیایی شبکه اپراتور اصلی توجه کنند.

 

طرح‌ها و بسته‌ها:

 برخی از افراد این تصور را دارند که چون یک اپراتور مجازی از زیرساخت یک اپراتور اصلی استفاده می کند پس تمامی طرح ها و بسته های آن هم مثل اپراتور اصلی است در صورتی که اپراتورهای مجازی تلفن همراه به شرط توافق با اپراتور اصلی می توانند بسته‌ها و طرح‌های تشویقی متفاوت یا ارزان‌تری را ارائه دهند.

 

 

مالکیت‌های مجزا:

بر اساس قوانین اپراتورها در ایران می‌توانند تنها ۱۰ سیم‌کارت را به نام یک نفر بزنند. اپراتورهای مجازی شامل این قانون می‌شوند و مالکانی که ۱۰ سیم‌کارت از یک اپراتور دارند می‌توانند ۱۰ سیم‌کارت دیگر از اپراتور مجازی طرف قرارداد با این اپراتور نیز داشته باشند.

 

 

معرفی چند مورد از اپراتورهای مجازی تلفن همراه

شاتل موبایل:

 شرکت شاتل موبایل، در تاریخ 11 شهریور 1396 به‌عنوان اولین اپراتور مجازی نوع اول تلفن همراه کشور و تنها پس از 6 ماه از صدور پروانه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وارد بازار شد.

آذرتل:

 درتاریخ  20/2/96 شرکت نگین ارتباطات آوا و باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتورسازی ایران تفاهم نامه همکاری بین یکدیگر را امضا کردند  و بدین ترتیب سیم کارت آذرتل به عنوان اپراتور مجازی در بازار عرضه شد. سیم کارت های مجازی آذرتل با پیش شماره 0999 در بازار موجود است.

سامانتل:

  اولین اپراتور مجازی شرکت کیش سل پارس است که از بهمن ماه سال 1395  با نام سامان تل سیم کارت‌های خود را با پیش شماره 099999 ارائه می‌کند.

آپتل:

 آپتل نام تجاری سیم کارت های شرکت نگین ارتباطات آوا است. این اپراتور در سال 1395 وارد بازار شد. علت موفقیت این اپرواتو برقراری ارتباط با سه اپراتوراصلی  ایرانسل،همراه اول و رایتل است. سیم کارت های آپتل با پیش شماره 09991 به فروش می رسند.

تماس-با-پشتیبانی-شرکتهای-ایرانسل-و-رایتل

روش‌های تماس با پشتیبانی ایرانسل (۷۰۰) و رایتل (۲۰۰)

قبلی
همه-چیز-درباره-سیم-کارت-های-سوخته

همه چیز درباره سیم کارت های سوخته

بعدی

ثبت امتیاز :

(12 امتیاز)