فروشگاه اینترنتی خط تهران همراه
فروشگاه اینترنتی سیم کارت لیاناتل

راهنمای جامع تشخیص سیم کارت صفر از کارکرده + سیم کارت سلب امتیاز شده + مشکلات

1399/11/15

قبل از خرید سیم کارت چه مواردی را باید بررسی کنیم؟ آیا تا به حال درباره سیم کارت سلب امتیاز شده چیزی شنیده‌اید؟ قیمت خرید سیم کارت یکی از موارد بسیار مهمی است که در وهله اول توجه خریدار را جلب می‌کند. در ادامه، شماره سیم کارت است که بسیار اهمیت دارد و نوع رندی سیم کارت نیز در خرید آن بسیار موثر است.

اما نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد و ممکن است از قلم بیفتد، سابقه سیم کارت است. فرقی نمی‌کند شما بخواهید سیم کارت همراه اول بخرید و یا سیم کارت ایرانسل در هر صورت برای اینکه خرید بهتری داشته باشید، لازم است در این زمینه تحقیق کنید تا بتوانید سیم کارت مورد نظرتان را با اطمینان خاطر بخرید.

یکی از این موارد که شاید یک کارشناس می‌تواند در رابطه با آن نظر تخصصی بدهد، سابقه سیم کارت است. در این مطلب قصد دارم به شما راهکاری را آموزش دهم تا بتوانید خودتان و بدون نیاز به صرف هزینه درباره سیم کارت تخصصی‌تر عمل کنید.

سیم کارت صفر یا سیم کارت کارکرده

سیم کارت ها از نظر وضعیت کارکرد به دو دسته کلی صفر و کارکرده تقسیم می شوند.

سیم کارت صفر چیست؟

سیم کارت صفر به سیم کارتی گفته می‌شود که تاکنون فعال نشده باشد و هیچ‌گونه استفاده‌ای از خدمات آن اعم از مکالمه، پیامک و اینترنت نشده باشد. بنابراین در نظر داشته باشید که سیم کارت‌هایی که مدتی خاموش بوده‌اند، سیم کارت صفر تلقی نمی‌شوند.

سیم کارت کارکرده و سیم کارت کم کارکرد چیست؟

همان طور که از اسم سیم کارت کارکرده پیداست، به سیم کارت هایی که فعال شده‌اند سیم کارت کارکرده می‌گویند. ممکن است سیم کارتی فعال شده و از آن استفاده نشده باشد در این صورت نیز به آن کارکرده می‌گویند.

در این خصوص می‌توانید مقاله "بایدها و نبایدهای خرید سیم کارت کارکرده" را بخوانید.

بنابراین اگر سیم کارتی را فعال کنیم، با آن یک‌بار تماس بگیریم و یا یک پیامک ارسال کنیم و یا حتی از سرویس اینترنت آن استفاده کنیم؛ دیگر آن خط صفر نیست و به عنوان خط کارکرده معرفی می‌شود.

از طرفی دیگر اگر سیم کارتی فعال شده باشد اما از آن استفاده کمی شده باشد و یا زنگ خور به خصوصی نداشته باشد، در این صورت به آن کم کارکرد و یا در حد صفر می‌گویند. در این میان سیم کارت‌هایی وجود دارند که مدت زمانی خاموش و بلااستفاده بوده‌اند و به همین منظور به عنوان سیم کارت کم کارکرد نیز فروخته می‌شوند.

برخی از سیم کارت‌ها مانند سیم کارت‌های دائمی همراه اول کد 1 تا 7 به دلیل عدم واگذاری و اتمام سر شماره‌ها در سال‌های گذشته دارای خطوط صفر نیستند و کلیه خطوطی که با کدهای مذکور در بازار خرید و فروش می‌شوند از نوع کارکرده می‌باشند. البته ممکن است خطوط کد 5، 6 و 7 در بازار به صورت صفر هم یافت شود.

از بحث اصلی دور نشویم...

اگر شما قصد خرید سیم کارت همراه اول صفر را دارید باید در این زمینه اطلاعات کافی را داشته باشید و با حس اطمینان خاطر نسبت به خرید آن اقدام کنید.

حال که در مورد سیم کارت صفر، کارکرده و کم کارکرد (در حد صفر) یک پیش زمینه بدست آوردید، بهتر می‌توانید در مورد نوع سیم کارتی که می خواهید بخرید تصمیم بگیرید اما هنوز فوت کوزه گری را عنوان نکرده‌ام...

در مورد سیم کارت‌هایی که فعال شده‌اند، نکته‌ای وجود درد که در هنگام خرید سیم کارت باید به آن توجه کنید. سیم کارت‌هایی که سلب امتیاز شده اند!!!

سیم کارت سلب امتیاز شده چه فرقی با سیمکارت‌های دیگر دارد

سیم کارت سلب امتیاز شده به چه سیم کارت‌هایی گفته می‌شود؟

سیم کارت سلب امتیاز شده به سیم کارت‌هایی گفته می‌شود که اپراتور طبق قوانین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مشترک را از استفاده از خدمات خط منع کند.

علل مختلفی وجود دارد که به اپراتور اجازه چنین کاری را می‌دهد که در ادامه به آن اشاره می‌کنم.

دلیل سلب امتیاز سیم کارت همراه اول دائمی

دلیل سلب امتیاز سیم کارت همراه اول دائمی

برای اینکه دلیل سلب امتیاز سیم کارت همراه دائمی را بدانیم ابتدا باید مفاهیم قبض میان دوره و پایان دوره را بدانیم زیرا عدم پرداخت این دو قبض در مدت زمان معین شده، منجر به سلب امتیاز خط همراه اول دائمی می‌شود.

قبض پایان دوره و قبض میان دوره چیست؟

قبض پایان ‌دوره آخرین کارکرد سیمکارت همراه اول شما را نشان می‌دهد. قبض میان دوره کل هزینه کارکرد سیم کارت همراه اول را تا لحظه استعلام شامل می‌شود.

به طور کلی مبلغ میان دوره برابر است با قبض پایان دوره به علاوه تعداد روزهای ماه جاری. در صورت پرداخت قبض میان دوره کلیه بدهی شما، یعنی قبض پایان دوره قبل نیز، تسویه می‌شود.

شرکت ارتباطات سیار ایران سابقا در مورد سلب امتیاز سیم کارت دائمی همراه اول بدین شکل عمل می‌کرد: در صورتی که 2.6 سال از تاریخ قطع کامل و تخلیه سیمکارت همراه اول می‌گذشت، این اپراتور، خط را از نام فرد خارج و سلب امتیاز می‌نمود و دیگر امتیاز آن به مشترک بازگردانده نمی‌شد.

البته این نکته بسیار مهم است که برای قطع کامل و تخلیه به مشترک در حدود 1 سال فرجه داده می‌شود و در صورتی که مشترک بدون توجه به وضعیت سیم کارت همراه اول دائمی خود ادامه می‌داد، ابتدا خط یک طرفه و سپس دو طرفه میان دوره قطع می‌شد و در نهایت بعد از گذشت یک سال، سیمکارت به حالت قطع کامل و تخلیه تغییر وضعیت می‌داد.

در مدت این یک سال از طریق پیامک برای پرداخت بدهی به مشترک از طرف همراه اول پیامک ارسال می‌شود.

اما در حال حاضر و با توجه به قوانین جدید اپراتور همراه اول که تقریبا برای یک ماه گذشته است: مشترک می‌تواند با مراجعه به نمایندگی مجاز اقدام به بازگرداندن آن کند. البته کارشناس ابتدا قطعی و زمان را بررسی و در صورت تائید شدن می‌تواند سیم کارت را مشترک بازگرداند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید پس چطور افرادی سیم کارت همراه اول خود را چدین سال خاموش نگه می‌دارند و سیم کارت سلب امتیاز نمی‌شود؟

در صورتی که شما هزینه آبنمان آن را پرداخت کنید دیگر نگرانی بابت سلب امتیاز آن ندارید. در نظر داشته باشید اپراتور همراه اول برای سلب امتیاز به موارد خاصی از جمله میزان بدهی و مدت زمان عدم پرداخت بدهی توجه ویژه‌ای دارد.

عدم استفاده از سیم کارت دائمی همراه اول دلیلی برای سلب امتیاز نیست و فقط کافیست هزینه های آن را پرداخت کنید. حالا اگر در نظر دارید سیم کارت همراه اول دائمی خود را بفروشید می توانید بدون نگرانی درباره سلب امتیاز، آن را برای مدتی خاموش کنید.

بدین شکل اگر قصد فروش سیم کارت همراه اول خود را دارید می توانید آن را خاموش کنید تا بتوانید زنگ خورهای آن را قطع و سپس سیم کارت را با قیمت بهتری بفروشید.

دلیل سلب امتیاز سیم کارت همراه اول اعتباری

دلیل سلب امتیاز سیم کارت همراه اول اعتباری

در مورد سیم کارت اعتباری همراه اول، در صورتی که از سیمکارت به مدت سه ماه متوالی (90روز) هیچ استفاده‌ای اعم از دریافت و برقراری تماس ، دریافت و ارسال پیامک، استفاده از اینترنت و یا شارژ مجدد نداشته باشید و یا از تاریخ اعتبار شارژ می‌گذشت (محدودیت مبلغ شارژ زیر 5000 تومان است)، خط به حالت یک طرفه رفته و سپس معلق و تخلیه می‌شد.

اما در قوانین جدید اگر سیم کارت اعتباری همراه اول شارژ داشته باشد، اپراتور 993 تومان از مبلغ آن کسر می‌کند تا سیم کارت را تا سه فعال نگه دارد. همچنین برای فعال نگه داشتن سیم کارت، اگر بسته اینترنتی داشته باشد و زمان داشته باشد به مرور از اعتبار آن به صورت سه ماه سه ماه کسر می‌کند تا جایی که مقدارش به زیر اعتبار 1000 تومان برسد.

سپس به مدت سه ماه به مشترک فرصت داده می‌شود و اگر وی هیچ استفاده‌ای از خط نداشته باشد، مانند دریافت و برقراری تماس ، دریافت و ارسال پیامک، استفاده از اینترنت و یا شارژ مجدد، با توجه به زمان مشخصی، سیم کارت سلب امتیاز می‌شود.

دلیل سلب امتیاز سیم کارت ایرانسل اعتباری

دلیل سلب امتیاز سیم کارت اعتباری ایرانسل

در صورتی که از سیم کارت اعتباری ایرانسل به مدت سه ماه متوالی (90روز) هیچ استفاده‌ای اعم از دریافت و برقراری تماس ، دریافت و ارسال پیامک، استفاده از اینترنت و یا شارژ مجدد نداشته باشید، سیم کارت شما سلب امتیاز می‌گردد و امتیاز آن به شما بازگردانده نخواهد شد.

بنابراین سیم کارت اعتباری ایرانسل که سلب امتیاز شده است قابل بازگشت نخواهد بود. بدیهی است شرکت ایرانسل مجاز است مجددا آن را به شخص دیگری واگذار نماید.

دلیل سلب امتیاز سیم کارت ایرانسل دائمی

دلیل سلب امتیاز سیم کارت ایرانسل دائمی

اگر سیم کارت ایرانسل دائمی بعد از 1 سال یعنی 6 دوره هیچ پرداختی و مصرفی نداشته باشد سلب می‌شود. جهت بازگرداندن سیمکارت ایرانسل طی اطلاع و ثبت گزارش برای روند پرداخت هزینه و فعال‌سازی تماس برقرار می‌شود و معمولا 7 روز طول می‌کشد.

دلیل سلب امتیاز سیم کارت رایتل

دلیل سلب امتیاز سیم کارت رایتل

اگر سیم کارت اعتباری رایتل خود را شارژ نکنید بعد از گذشت 180 روز به صورت یک طرفه مسدود می‌شود و اگر در این مدت نیز به همین روال ادامه پیدا کند بعد از گذشت 30 روز به صورت دو طرفه مسدود خواهد شد.

در صورت عدم شارژ و استفاده مجدد از سیم کارت رایتل، بعد از گذشت یک سال، خط به حالت تِرمینِیت (به حالتی گفته می‌شود که برای استفاده از سیم کارت باید هزینه‌ای بپردازید تا خط به چرخه سرویس دهی متصل شود) می‌رود و برای استفاده از سیم کارت اعتباری سیم کارت باید به فروشگاه های مجاز رایتل مراجعه کنید.

روش‌های تشخیص سیم کارت صفر از سیم کارت سلب امتیاز شده

چگونه سیم کارت صفر را از کارکرده تشخیص دهیم؟

یکی از راه های تشخیص خط صفر، تماس با آن شماره است. در صورتی که با پیغام "شماره مشترک مورد نظر در شبکه موجود نمی‌باشد" مواجه شدید یعنی خط صفر می‌باشد و هنوز فعال نشده است.

البته باید در نظر داشته باشید که برخی از خطوط با اینکه به نام می‌باشند اما از زمان به نام شدن، استفاده نشده و فاقد قبضی هستند که دارای هزینه ارسال پیامک یا برقراری تماس باشد. در زمان تماس با این خطوط با پیغام "دستگاه مورد نظر خاموش می باشد" مواجه خواهید شد.

این خطوط در بازار با عنوان خطوط صفر با نام خرید و فروش می‌شوند. ضمناً در زمان خرید سیم کارت می‌توانید وضعیت کارکرد شماره مورد نظر خود را از نمایندگی مربوطه استعلام نمایید.

البته اپراتور همراه اول اقدام به ورود مجدد سیم کارت های سلب امتیاز شده به چرخه فروش کرده که دارای کارت فعال‌سازی می‌باشند به طوری که اگر با این شماره‌ها هم تماس بگیرید پیغام "شماره مشترک مورد نظر در شبکه موجود نمی‌باشد" را می‌شنوید، بنابراین باید به یکی از دفاتر خدمات پیشخوان دولت مراجعه کنید و استعلام شماره مورد نظرتان را بگیرید.

چالش‌های خرید سیم کارت سلب امتیاز شده

چالش‌های خرید سیم کارت سلب امتیاز شده

یکی از چالش‌های فعلی کاربران تلفن همراه در کشور، وجود سیمکارت‌هایی است که به علت عدم فعالیت کاربر، توسط شرکت ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی، پس از پایان مهلت قانونی سلب امتیاز شده و مجدداً به چرخه فروش برگردانده می‌شود و به صورتی قانونی در اختیار کاربری دیگر قرار می‌گیرد.

از آنجایی‌که کاربر جدید به تمام اطلاعات ذخیره‌شده این سیمکارت‌، دسترسی خواهد داشت، اطلاعاتی شامل پیام‌رسان‌های تلفن همراه و همه اطلاعات کاربر قبلی بدون هیچ دردسری در دسترس کاربر جدید خواهد بود که با این اتفاق، همه عواقب سوءاستفاده از اطلاعات شخصی کاربران، متوجه صاحب قانونی سیمکارت است.

اما مؤثرترین توصیه برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی در این‌ باره می‌تواند این باشد که فرد، پیش از فروش سیمکارت خود، تمامی اکانت‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را غیرفعال کند و حتی لازم است پیش از واگذاری سیمکارت، کانال‌ها و گروه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی را نیز غیرفعال و حذف نماید و علاوه بر این عکس و فیلم‌های بارگذاری‌ شده را هم از شبکه‌های اجتماعی پاک کند.

مسائل حقوقی سیم کارت سلب امتیاز شده

در صورتی که صاحب سیم کارت فوت کند و پس از مدتی ورثه اقدام به کار خاصی نکنند. آیا اپراتور می‌تواند سیم کارت را سلب امتیاز کند؟ با توجه به شرایط سلب امتیاز هر کدام از اپراتورها، این امکان وجود دارد که سیم کارت سلب امتیاز شود.

در این شرایط اگر ورثه در مدت قانونی اقدام به تقسیم مبلغ سیم کارت پس از فروش ننمایند و یا از آن استفاده نکنند، اپراتور میتواند آن را سلب امتیاز کند.

برای مثال: پدر بنده ٨ ساله كه فوت شدن و سيمكارتشون از اونموقع خاموش بوده الان هم ميگن سيمكارت سلب امتياز شده و تخليه آيا ميتونم سيمكارت پدرم رو بگيرم و دوباره استفاده كنم.

در این باره از گروه وکلای عدل ایرانیان سوال پرسیدم و جواب این است: اگر مبلغ سیم کارت بالا باشد مثلا یک سیم کارت همراه اول 912 باشد، می‌توان تحت شرایط خاصی برای آن کارهایی انجام داد.

عوامل دیگر سلب امتیاز سیم کارت همراه اول

طبق مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتورها میتوانند در صورت عدم پرداخت بدهی توسط مشترك بدهکار در مهلت مقرر، سیم کارت وی را سلب امتیاز کنند.

در صورتی که بدهی سیم کارت همراه اول در مهلت تعیین شده، به دلیل فوت مشترك و یا مسافرت خارج از کشور وي (با ارائه دلایل و مستندات) پرداخت نشده باشد، اپراتور م  تواند در صورت مراجعه ورثه و یا مشترك، یک مهلت شش ماهه دیگر براي پرداخت بدهی به وي بدهد. در صورت عدم پرداخت در این مهلت، سلب امتیاز اقدام انجام می‌شود.

البته در نظر داشته باشید که در صورت مراجعه مشترك سلب امتیاز شده، اپراتور موظف است پس از پرداخت بدهی توسط مشترك بدهکار، نسبت به عودت مبلغ سپرده و یا تضمین پرداخت مشترك اقدام کند.

به استناد قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران مشترک متعهد می گردد از خدمات شبکه بصورت غیرمجاز و برای مقاصد نامناسب و یا مقاصد تجاری از قبیل ارسال پیامک تبلیغاتی و غیره، غیراخلاقی یا غیرقانونی استفاده ننماید در غیر این صورت در نوبت اول به او از طریق پیامک اخطار می شود و در نوبت دوم به مدت 15 روز ارتباط وی قطع و در صورت تکرار سلب امتیاز خواهد شد.

در صورتی که مشترک از گوشی خود موجب مزاحمت دیگری شود یا با عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل نماید برای بار اول پس از کشف، ارتباط تلفن همراه مربوطه به مدت یک هفته همراه با اخطار از طریق پیامک قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه های مربوطه خواهد بود.

برای بار دوم پس از کشف ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم تعهد مشترک و پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود و برای بار سوم شرکت ارتباط وی را بطور دائم قطع و تلفن همراه مربوطه را سلب امتیاز خواهد نمود.

در صورت عدم پرداخت بدهی و مبلغ صورتحساب شرکت می تواند نسبت به جمع آوری و تخلیه تلفن و سلب امتیاز مشترک اقدام نماید.

پس از پایان مهلت مزبور تا زمانیکه امتیاز مشترک سلب نگردیده و خط جمع‌آوری نگردیده است در هر زمان که مشترک بدهی خود را پرداخت نماید، با اخذ هزینه وصل مجدد مشترک بر اساس تعرفه‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات حق استفاده از خط تلفن خود را خواهد داشت لیکن در صورت جمع آوری و سلب امتیاز، واگذاری همان خط به مشترک چنانچه به اشخاص دیگر واگذار نشده باشد تابع شرایط عمومی مشترکین جدید بوده و مشترک هیچ گونه حق اولویتی نسبت به سایر متقاضیان خط مزبور ندارد.

شرکت می‌تواند چنانچه نیاز به انجام اقداماتی در ارتباط با تغییر، نگهداری یا اصلاح شبکه یا خدمات شبکه باشد، هر زمان و بدون ابلاغ به مشترک و به هر نحو ممکن دسترسی مشترک به خدمات شبکه را به حال تعلیق درآورد.

به جز در مورد تعلیق، اجرای قرارداد در مدت زمان اعتبار آن نباید با وقفه مواجه شود مگر اینکه شركت خلاف این روند را بپذیرد. مشترک باید در طول دوره تعلیق نیز هزینه آبونمان را بپردازد.

در صورت مراجعه مشترک سلب امتیاز شده شرکت موظف است با رعایت قرارداد پس از تهاتر بدهی بامجموع مبالغ ودیعه، سپرده و یا تضمین پرداخت نسبت به مشترک اقدام کند و مبلغ الباقی را به مشترک عودت نماید.

چنانچه مشترک قبل از جمع آوری و تخلیه تلفن نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کند، شرکت بایستی شماره مشترک را حفظ نماید.

در خصوص شماره های رند، در صورتیکه شماره سیم کارت همراه اول مربوطه از طریق عقد قرارداد مستقیم با شرکت با اخذ مبالغی اضافی علاوه بر هزینه های مجاز واگذاری به مشترک واگذار شده باشد، در صورت عدم پرداخت بدهی توسط مشترک، اپراتور همراه اول به مدت دو سال پس از اتمام مهلت یک ساله تعیین شده شماره مشترک را حفظ نموده و پس از این مهلت و در صورت عدم پرداخت بدهی توسط مشترک ظرف مهلت یاد شده، می تواند نسبت به تخلیه و سلب امتیاز تلفن اقدام نماید.

در صورت تخلیه و سلب امتیاز خط، قیمت کارشناس رسمی دادگستری پس از کسر بدهی تلفن (با یادآوری مبلغ اولیه حق اتصالی که دریافت گردیده به کارشناس دادگستری جهت کسر آن از قیمت نهایی اعلامی از سوی کارشناس، هزینه های مجاز واگذاری، حقوق دولتی، مالیاتهای متعلقه پرداختی و سایر هزینه‌ها از جمله هزینه کارشناس رسمی دادگستری) به مشترک مسترد می گردد.

 


نکات طلایی قبل از خرید سیم کارت ایرانسل با شماره دلخواه

نکات طلایی قبل از خرید سیم کارت ایرانسل با شماره دلخواه

همه چیز درباره سیم کارت همراه اول و ایرانسل که نمی‌دانستید

همه چیز درباره سیم کارت همراه اول و ایرانسل که نمی‌دانستید

خرید آنلاین سیم کارت
قیمت گذاری سیم کارت

(49 امتیاز ) 5 / 4

ثبت امتیاز

امتیاز

مراحل خرید آنلاین سیم کارت


ثبت نام

ثبت نام

برای خرید آنلاین سیم کارت ابتدا باید در سایت ثبت نام کنید و سپس با رمز عبوری که از طریق پیامک به شما ارسال می‌شود، به حساب کاربریتان وارد شوید.

انتخاب سیم کارت

انتخاب سیم کارت

با استفاده از جستجوگر هوشمند، از میان هزاران سیم کارت، شماره دلخواه خود را جستجو کنید. شما می‌توانید با انتخاب یک یا چند فیلتر به شماره موردنظر خود برسید.

پرداخت و دریافت کد فعال سازی

پرداخت هزینه سیم کارت

پس از پرداخت هزینه سیم کارت به صورت آنلاین، کد فعالسازی سیم کارت برای شما پیامک می‌شود. در نگهداری از این کد دقت کنید.

مراجعه به دفتر پیشخوان

دریافت سیم کارت

برای تحویل سیم کارت خریداری شده به همراه کارت ملی و کد فعالسازی به یکی از نمایندگان سیم خان در سراسر کشور مراجعه کنید.

صفحه اینستاگرام سامانه سیم خان