فروشگاه اینترنتی خط تهران همراهفروشگاه اینترنتی سیم کارت لیاناتل

شرایط انتقال مالکیت سیم کارت

1399/06/16

همواره یکی از دغدغه های بسیاری از دارندگان سیم کارت های اعتباری و دائمی شیوه انتقال مالکیت سیم کارت و نکات قابل توجه آن است.تعداد زیادی از کاربران اپراتورهای مختلف در هنگام خرید نسبت به انتقال مالکیت سیم کارت خود اقدام نکرده‌اند، بنابراین نمی‌توانند از خدماتی مانند دریافت ریز مکالمات، تعویض سیم کارت، قطع یا وصل کردن سیم کارت و … استفاده کنند.

میتوان گفت که سوالی که اکثر افراد در مورد روش انتقال مالکیت سیم کارت دارند سوالی کاملاً به جا و صحیح است چه از جنبه حقوقی و چه از جنبه مالی.

چالش های حقوقی و قضایی مالکیت سیم کارت

اگر بخواهیم به مسائل حقوقی مالکیت سیم کارت توجه کنیم باید گفت که:

اولاٌ سیم کارت هم مثل سایر چیزها مال منقول محسوب می شود. البته به صورت پیش فرض مالکیت اموال منقول نیازی به سند رسمی ندارد و صرف تصرف آن ها نشان دهنده ی مالکیت است. در واقع اموال منقول دست هر کس که باشد مال اوست. شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر مواد 35 تا 37 قانون مدنی را مطالعه کنید.

با این حال برخی اوقات برای نقل سند، گونه ای از اموال منقول مانند خودرو، موتورسیکلت یا سهام بورس تنظیم نمودن سند رسمی و ارائه آن برای اثبات مالکیت ضروری است. سیم کارت هم نیز جزو این دسته از اموال محسوب میشود و انتقال مالکیت آن باید بصورت رسمی و قانونی باشدو مطابق با قانون باید هنگام خرید و فروش سند آن بنام شود.

علت ضرورت داشتن سند مالکیت این چیزها به دلیل ماهیتشان و همچنین موارد استفاده ای که دارند از اهمیت بیشتری برخوردارند و ممکن است منازعات و چالش های فراوانی در این خصوص پیش بیاید.

به همین دلیل سند رسمی مالکیت در حل مشکلات بوجود آمده و همچنین در پیگیری مسائل کیفری و حقوقی مربوط به سیم کارت می تواند مفید باشد.

ضرورت انتقال مالکیت سیم کارت

شاید برای برخی از کاربران سیم کارت های دائمی و اعتباری به نام زدن سند سیم کارت اهمیت چندانی نداشته باشد و با خود بگویند که اصلا چرا باید هنگام خرید و فروش سیم کارت، مالکیت آن را انتقال دهند؟

در پاسخ به اهمیت انتقال مالکیت سیم کارت از دو دیدگاه به بررسی و ارائه نکات آن بپردازیم:

نکته نخست و مهم آن است که اصولا استفاده از تمام خدمات، مزایا و امتیازات سیم کارت بر اساس قوانین اپراتور ها فقط توسط مالک سیم کارت امکان پذیر است. یعنی اگر نیاز به سوزاندن سیم کارت، دریافت پوکه جدید، پرینت مکالمات و … باشد، فقط فردی که مالکیت سیم کارت به نام او است قادر خواهد بود تا موارد ذکر شده را انجام دهد.

شرایط و نکات اساسی در انتقال سند مالکیت سیم کارت

اپراتور های همراه اول، ایرانسل و رایتل هر کدام شرایط خاصی و متفاوتی را برای انتقال مالکیت سیم کارت در نظر گرفته اند. اما یک سری شرایط اصلی و عمومی برای انتقال سند سیم کارت وجود دارد که در هر صورت باید وجود داشته باشند و برای همه اپراتور ها و افراد مشترک است.

  1. هم انتقال دهنده (فروشنده) و هم انتقال گیرنده (خریدار) سیم کارت باید به سن قانونی یعنی 18 سال رسیده باشند.

نکته: این موضوع بدان معنا نیست که صاحب سیم کارت نمی تواند کمتر از 18 ساله باشد. اگر فردی کمتر از 18 سال سن داشته باشد انتقال مالکیت سیم کارت باید توسط ولی قهری او انجام شود. همچنین توجه کنید که اگر یکی از دو طرف نقل و انتقال سند سیم کارت، به سن قانونی نرسیده اما از دادگاه «حکم رشد» گرفته، با همان حکم رشد دیگر احتیاجی به حضور ولی قهری نیست.

  1. شرط مهم و قابل توجه دیگر آن که سیم کارت مدنظر باید در زمان تغییر مالکیت یا ثبت، در شبکه اپراتور فعال باشد و قطع نگشته باشد.
  1.  نکته مهم دیگر در بنام زدن سند سیم کارت آن است که خط مذکور نباید قبل از این مورد سوء استفاده قرار گرفته باشد! یعنی اگر در گذشته هر گونه حکم یا دستور قضایی یا سابقه تغییر مالکیت ناقص برای سیم کارت وجود داشته باشد، کار تغییر مالک آن برای فروشنده و خریدار غیر ممکن می شود.
  1. نکته آخر هم ارائه آدرس دقیق و کد پستی ده رقمی خریدار و فروشنده در هنگام تنظیم سند انتقال مالکیت سیم کارت ضرورت دارد.

روش استعلام مالکیت سیم کارت

شاید شما بخواهید قبل از انتقال مالکیت سیم کارت بدانید چه تعداد سیم کارت و با چه شماره هایی به نام نام شما ثبت شده اند؟

شما میتوانید از روش های زیر برای انجام این  کار استعلام کنید:

  1. ارسال شماره ملی خود به شماره ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ یا به سرشماره ۳۰۰۰۱۵۰
  1.  مراجعه به سامانه استعلام خطوط - سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به آدرس https://mobilecount.cra.ir

مشترکین سیم کارت اپراتور های همراه اول، ایرانسل ، رایتل می‌توانند با استفاده از این دو روش، از تعداد و جزئیات سیم کارت‌ هایی که با شماره ملی تان ثبت شده است، مطلع گردید.

البته باید به این نکته توجه کرد که استعلام مالکیت سیم کارت توسط مشترکین فقط هر 10 روز یک بار ممکن است.

انتقال مالکیت سیم کارت همراه اول

برای انتقال مالکیت سیم کارت دائمی یا  اعتباری همراه اول فروشنده و خریدار باید به صورت همزمان در دفاتر امور مشترکین همراه اول حضور به هم رسانیده و با تکمیل فرم ها و درج امضا و اثر انگشت خود مراحل انتقال سند مالکیت را انجام دهند. هزینه انتقال مالکیت سند سیم کارت اعتباری همراه اول دو هزار تومان و سیم کارت دائمی همراه اول هشت هزار تومان می باشد.

محدودیت های موجود در انتقال مالکیت سیم کارت

در پی مقرراتی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی  اعلام کرده اند: سقف مجاز واگذاری سیم کارت به مشترکین حقیقی نهایتا 10 سیم کارت فعال برای هر نفر است. یعنی یک فرد به طور کل بیشتر از 10 سیم کارت فعال نمی تواند داشته باشد.

اگر خریداری دارای بیش از تعداد مشخص شده سیم کارت فعال باشد پس از نقل و انتقال سند مالکیت، شماره موبایل جدیدش تا زمان تعیین تکلیف خط بصورت غیرفعال خواهد بود. البته تمام این محدودیت برای اشخاص حقیقی است و اشخاص حقوقی مثل شرکت ها و موسسات از این قاعده مستثنی هستند.

البته دقت داشته باشید که این محدودیت ها برای تمام اپراتور ها وجود دارد و یک شرط عمومی است.

 

رومینگ-رایتل

رومینگ رایتل

قبلی
انتقال-مالکیت-سیم-کارت-همراه-اول،ایرانسل-و-رایتل

انتقال مالکیت سیم کارت همراه اول، ایرانسل و رایتل

بعدی

ثبت امتیاز :

(79 امتیاز)